Відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» №3077 передбачено функціонування патронатної служби сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради, що здійснює організаційне інформаційне та експертно-аналітична забезпечення його повноважень.
Національним агентством України з питань державної служби розроблено Методичні рекомендації щодо формування патронатної служби та особливостей проходження патронатної служби в органах місцевого самоврядування (наказ НАДС від 07.08.2025 р. № 106-25). В документі запропоновано алгоритм формування такої служби, визначено основні її повноваження, акцентовано на необхідності розмежування повноважень працівників патронатної служби та службовців місцевого самоврядування, виборних посадових осіб, структурних одиниць органу місцевого самоврядування з метою уникнення можливого їх дублювання з апаратом (секретаріатом) чи виконавчим апаратом місцевої ради.
Також запропоновано засади взаємодії патронатної служби зі структурними підрозділами апарату, виконавчими органами місцевої ради, а також надано поради стосовно організаційного забезпечення особливостей вступу, проходження та звільнення з патронатної служби.
Звертаємо увагу, що формування патронатної служби — це не обов’язок, а право керівника органу місцевого самоврядування. Тому прийняття рішення про її створення рекомендовано здійснювати після аналізу потреби у її створенні і фінансових можливостей відповідного місцевого бюджету.