• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • In English
Оплата праці державних службовців

Питання оплати праці - актуальне. Заробітна плата - є не тільки важливим мотивуючим чинником, а й джерелом існування. І не лише для державних службовців. Втім, існуюча система оплати праці працівників державних органів є несправедливою та неефективною. Про це говорять як вітчизнняні, так і міжнародні експерти. Про це знають з власного досвіду працівники державних органів різних рівнів. Тож реформування системи оплати праці державних службовців на основі класифікації посад покликане усунути несправедливість в оплаті праці, адже за сучасними світовими стандартами вона має ґрунтуватися на фаховості, результативності, мірі покладеної відповідальності та особистому внеску кожного працівника.

Основними стратегічними та програмними документами у сфері реформування оплати праці є:

На цій сторінці зібрані актуальні питання щодо реформи системи оплати праці державних службовців та відповіді на них.

1. Навіщо проводити реформу оплати праці державних службовців?

Діюча система оплати праці застаріла і неефективна. Вона включає в себе 11 складових. Посадовий оклад у цій схемі складає всього 39% - 49%. Близько 50% виплат - варіативні. Це премії, надбавки, стимулюючі виплати, розмір яких, як правило, визначає керівник, часто спираючись не на результати роботи, а на власне суб’єктивне бачення і відношення до працівника.

Реформа спрямована на підвищення ефективності всієї держслужби. Вона допоможе зробити систему оплати праці прозорою та зрозумілою для суспільства і мінімізувати можливості зловживання та корупції.

Рівень заробітної плати кожного державного службовця буде залежати від результатів його роботи. Крім того, заробітна плата поступово буде наближена до ринкової і допоможе залучати на держслужбу більше висококваліфікованих фахівців, а також мотивувати професійних співробітників, які вже працюють.

2. Як буде відбуватися реформування системи оплати праці?

Реформа комплексна і направлена на всі категорії держслужбовців шляхом поетапного впровадження в усіх державних органах.

Першими нову модель впровадять пілотні державні органи, а саме: НАДС та його територіальні органи, Міністерство фінансів України, Міністерство цифрової трансформації та Секретаріат Кабінету Міністрів України. Згодом вона буде поширена на інші державні органи.

Реформа буде сприяти подальшій оптимізації функцій та чисельності державних органів.

3. Які зміни передбачає собою реформа оплати праці?

  1. Впровадження класифікації посад державної служби. Посади класифікують за напрямами діяльності, рівнем відповідальності, складністю обов'язків із присвоєнням відповідних класифікаційних кодів.
  2. Зменшення кількості складових заробітної плати державних службовців. Передбачається підвищення ролі посадового окладу разом із зниженням дискреції керівника на розмір заробітної плати шляхом визначення “основної” та “додаткової” частки заробітної плати:
  • основна частка не залежить від рішення керівника та визначає чіткі складові заробітної плати (не менше 70%);
  • додаткова частка залежить від особистого внеску державного службовця в загальний результат роботи шляхом встановлення премії. Дискреція керінвика - не більше 30%.

4. Що таке класифікація посад? 

Першим кроком і основою реформи оплати праці має стати сучасна класифікація посад. Класифікація передбачає розподіл посад державної служби та присвоєння їм класифікаційних кодів на основі віднесення посад до відповідних сімей та рівнів, визначених у Каталозі типових посад державної служби і критеріїв віднесення до таких посад. Каталог це рамковий документ, що описує функціонал, межі відповідальності та обсяг завдань на посадах державної служби.

Класифікація розроблена НАДС із залученням вітчизняних та міжнародних експертів і базується на:

  • аналізі міжнародного досвіду;
  • аналізі основних напрямків роботи на посадах;
  • аналізі законодавства;
  • зворотному зв’язку від стейкхолдерів.

Модель класифікації передбачає:

  • 28 професійних сімей посад - до кожної сім’ї є короткий опис на основі ключового функціоналу на посадах;
  • 9 рівнів відповідальності - від першого керівного рівня до початкового фахового рівня;
  • 3 рівні юрисдикції - центральний рівень, обласний, районний.

До моделі класифікації посад можуть бути внесені зміни, за результатами її апробації у пілотних інституціях.

5. Навіщо потрібна класифікація посад на державній службі? 

Класифікація посад сприятиме формуванню сучасної та ефективної системи управління персоналом в державних органах. Вона використовується у всіх країнах ЄС як основа сучасної системи управління персоналом.

6. Як класифікація посад вплине на державних службовців? 

Класифікація посад - це лише перший крок у реформі оплати праці.

На етапі апробації класифікація посад буде запроваджена як інструмент отримання інформації про посади. При цьому класифікація:

  • не зменшить розмір діючого окладу;
  • не передбачатиме зміни назви посади, структурного підрозділу чи організаційної структури;
  • не матиме впливу на посадові обов'язки.

На першому етапі реформи здійснюється виключно збір даних, розрахунки і моделювання.

Коли класифікація посад буде запроваджена, посади державної служби будуть класифіковані за сім’єю посад, рівнем посади та рівнем юрисдикції державного органу. За результатом класифікації їм присвоять відповідний класифікаційний код.

7. Чи зміниться рівень  заробітної плати?

У результаті класифікації заробітна плата державних службовців не зміниться. Зміни можливі після впровадження нових умов оплати праці на основі класифікації посад. Реформа здійснюватиметься поступово з урахуванням можливостей державного бюджету.

8. Чи збережуться ранги державних службовців і доплати до них? 

Ранг державних службовців є видом спеціальних звань, які встановлюються з метою мотивації, визнання заслуг та особистого внеску, що мають важливе значення для розвитку держави. Саме тому доплата за ранг має лишитися невід'ємною складовою системи оплати праці.

9. Що варто пам’ятати про класифікацію посад?

  • класифікації підлягають усі посади, які є у штатному розписі державного органу;
  • класифікації підлягає посада, а не конкретний працівник. Класифікація не оцінює відповідність держслужбовця посаді, яку він/вона обіймає;
  • посади з одного структурного підрозділу можуть відноситись до різних сімей та рівнів.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux