На сьогодні склалася ситуація, коли до НАДС надходять численні запити на інформацію, які за змістом є зверненням громадян.
Результати моніторингу роботи НАДС щодо задоволення запитувачів в отриманні публічної інформації та наведена нижче статистики свідчать, що під час оформлення запитів у їх авторів виникає складність у розумінні понять «запит на інформацію» та «звернення громадян», а відтак – у правильному їх оформленні.
Так, у 2020 році до НАДС надійшло 509 запитів на інформацію, з них 172 – це заяви, пропозиції чи клопотання про надання роз’яснень, тобто звернення громадян, розгляд яких урегульовано Законом України «Про звернення громадян». За 2021 рік ситуація не змінилася. НАДС опрацювало 536 запитів на інформацію, з яких 214 розглядались як звернення громадян у місячний термін.
Отримавши запит на інформацію, поданий згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», але який за змістом є зверненням, НАДС як розпорядник інформації має право відмовити у задоволенні такого запиту у зв’язку з невідповідністю його предмета вимогам зазначеного закону. Проте з урахуванням принципів добросовісності та розумності НАДС розгляне такий запит на підставі Закону України «Про звернення громадян».
Якщо отриманий запит поєднує в собі предмети правового регулювання (одна його частина містить вимогу щодо надання інформації або документу, а інша – отримання відповідних роз’яснень), такий запит буде розглянуто у відповідних частинах у строки та в порядку, передбаченому згаданими законами.
З метою правильного розуміння запитувачами понять «запит на інформацію» та «звернення громадян» надаємо таблицю ( .pdf , 300.04 Кб ), в якій наведені їх відмінні ознаки.
Ключовою відмінністю між зверненням та запитом є те, що інформаційний запит – це прохання надати публічну інформацію, якою володіє орган влади (ст. 19 Закону України «Про доступ до публічної інформації»), а під зверненням громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) та скарги до суб’єктів владних повноважень, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації (ст. 3 Закону України «Про звернення громадян»).