Управління конфліктами на публічній службі може бути непростим процесом. Це пов’язано зі специфікою роботи та особливостями взаємодії між працівниками. І, звісно, на усіх без виключення впливає війна, а особливо на психоемоційний стан. Сьогодні у великій мірі саме від HR та керівників залежить чи призведуть конфлікти до проблем та професійного вигорання або ж, навпаки, дадуть поштовх до зміни процесів та позитивно вплинуть на згуртованість колективу. Отож, ми підготували кілька рекомендацій для служб управління персоналом, які можуть стати у пригоді під час роботи з конфліктами.
Формування культури роботи з конфліктами
Розробіть чіткий та зрозумілий алгоритм роботи з конфліктами, який визначатиме процедуру діагностики конфлікту, ідентифікацію та підбір методів врегулювання конфліктів, шляхи їх вирішення, а також механізми залучення спеціаліста по роботі з конфліктами, у разі необхідності. Для цього у нагоді службам управління персоналом можуть стати Методичні рекомендації щодо роботи з конфліктами в державних органах та щодо роботи з конфліктами в органах місцевого самоврядування, розроблені та затверджені НАДС.
Проведення тренінгів і навчань
Організуйте навчання основам конфліктології, ефективної комунікації та переговорів, включаючи навички позитивного співробітництва. Також службам управління персоналом рекомендується ініціювати проведення стратегічних сесій за участі керівництва органу влади, щоб переконатися, що необхідні напрями діяльності органу влади сприймають усі працівники чи принаймні лідери груп.
Створення атмосфери відкритості та довіри
Заохочуйте відкриту комунікацію, в якій працівники можуть вільно висловлювати свої погляди і думки. Сприяйте створенню та підтримці інфраструктури для роботи з конфліктами в органі влади (забезпечуйте створення місця для діалогу, надавайте поради як ефективно діяти в тій чи іншій ситуації тощо). Забезпечуйте підтримку працівникам, які потрапили в конфліктні ситуації, надавайте їм можливість консультації з питань вирішення конфліктів.
Вчасне реагування на конфлікти
Забезпечте можливість оперативно, невідкладно і об’єктивно реагувати на конфліктні ситуації у вашому органі, в тому числі відстежувати та вчасно ідентифікувати потенційні конфлікти. Передбачайте та інформуйте працівників про те, куди варто звернутися за порадою або розв’язанням. За можливості залучайте спеціалістів, які мають відповідні навички для вирішення конфліктної ситуації. Залучення кваліфікованих спеціалістів для вирішення складних конфліктних ситуацій може бути ефективним, оскільки вони є неупередженими, незаангажованими та мають нейтральний вплив на ситуацію та учасників конфлікту.
Моніторинг і оцінка ефективності заходів
Постійно оцінюйте ефективність вжитих заходів по роботі з конфліктами і вносьте необхідні корективи для поліпшення ситуації. Використовуйте системи зворотного зв’язку, анкетування та анонімні анкети для оцінки клімату в колективі і вчасного виявлення потенційних проблем, в тому числі і відстеження результатів методів втручання у конфліктні ситуації. Проводьте аналіз випадків конфліктів, щоб вивчити причини їх виникнення та успішні методи їх вирішення для подальшого застосування. Поширюйте найбільш ефективні методи у вигляді брошур, інфографік, інформаційних листів серед працівників органу влади.
Формування позитивного робочого середовища
Розвивайте позитивний робочий клімат, в якому підтримуються цінності взаємоповаги, співпраці та взаєморозуміння. Накопичуйте баланс позитивних емоцій в колективі. Важливо формувати групи інтересів та загальне уявлення про учасників колективу. Такі дії допоможуть зменшити кількість конфліктних ситуацій та сприятимуть їх легшому вирішенню. Рекомендується ініціювати та підтримувати проведення спільних колективних заходів, тимбілдингів, культурних подій, під час яких працівники зможуть віднайти нові для себе способи комунікації з колегами, зняти напругу, висловитись у неформальній атмосфері.
Корисні матеріали та ресурси до теми: