Частиною другою статті 12 Закону України “Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану” передбачено, що у період дії воєнного стану роботодавець може відмовити працівнику у наданні будь-якого виду відпусток (крім відпустки у зв’язку вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку), якщо такий працівник залучений до виконання робіт на об’єктах критичної інфраструктури.
Отже, за наявності вказаних обставин державному службовцю або посадовій особі місцевого самоврядування може бути відмовлено у наданні відпустки, зокрема, тієї, що передбачена графіком відпусток. В інших випадках відпустка, передбачена графіком відпусток, має бути надана в установленому порядку.
Водночас, звертаємо увагу, що частиною першою згаданої статті визначено, що у період дії воєнного стану надання працівнику щорічної основної відпустки за рішенням роботодавця може бути обмежено тривалістю 24 календарні дні за поточний робочий рік.
Відповідно до статті 34 КЗпП України простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. У разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою з урахуванням спеціальності і кваліфікації на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації на весь час простою або на інше підприємство, в установу, організацію, але в тій самій місцевості на строк до одного місяця. Отже, період простою передбачає неможливість виконання обов’язків за посадою. Таким чином відповідь на питання - ні, керівник не може в жодному разі зобов’язувати державного службовця виконувати свої посадові обов’язки у разі простою.
Позиція НАДС в такій ситуації є однозначною, державний службовець не може бути відправлений у відпустку, зокрема у відпустку без збереження заробітної плати, примусово, тобто без його власного бажання. Для будь-якої відпустки державний службовець має написати заяву і попросити про надання відповідного виду відпустки із зазначенням строку її тривалості.
У разі неможливості виконання органом, його структурним підрозділом або державним службовців своїх завдань і функцій через відсутність організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами, для відповідних державних службовців (структурного підрозділу або органу в цілому) варто оголошувати простій.
Зважайте на те, що простій варто оголошувати у разі неможливості виконання державними службовцями завдань за посадами дистанційно.
Звертаємо увагу, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07 березня 2022 року № 221 керівникам державних органів, підприємств, установ та організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету, надано право до припинення чи скасування воєнного стану в Україні в межах фонду заробітної плати, передбаченого у кошторисі, самостійно визначати розмір оплати часу простою працівників, але не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові тарифного розряду (посадового окладу).
Така позиція НАДС детальніше розкрита у роз’ясненні від 04 березня 2022 р. № 149 щодо нез`явлення державних службовців на роботу та надання їм відпусток під час воєнного стану, а також оформлення відносин із державними службовцями, яких зараховано до територіальної оборони.
Відповідно до статті 182-1 КЗпП та статті 19 Закону України «Про відпустки» одинокій матері може надаватися додаткова оплачувана відпустка тривалістю 10 календарних днів. Якщо жінка є одинокою матір’ю (жінка, яка не перебуває у шлюбі і у свідоцтві про народження дитини якої відсутній запис про батька дитини або запис про батька зроблено у встановленому порядку за вказівкою матері; вдова; жінка, яка виховує дитину без батька) це має бути підтверджено відповідними документами. Також зазначаємо, що державному службовцю відповідно до законодавства про відпустки можуть надаватися і інші види відпусток.
Законодавство з питань відпусток містить умови і порядок надання відпусток працівникам, включаючи державних службовців. Цей порядок також поширюється на відпустки, що надаються під час простою. Таким чином, на думку НАДС, у разі оголошення в державному органі простою (стосовно всього органу, окремого структурного підрозділу або державного службовця) державному службовцю, на якого поширюється такий простій, доцільно надавати всі відпустки, на які він має право, включаючи відпустку без збереження заробітної плати. Така позиція НАДС відображена у роз’ясненні від 04 березня 2022 р. № 149 щодо нез`явлення державних службовців на роботу та надання їм відпусток під час воєнного стану, а також оформлення відносин із державними службовцями, яких зараховано до територіальної оборони.
Відповідно до статті 34 КЗпП України простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами.
Тобто простій передбачає зупинення роботи з об’єктивних причин та тимчасове припинення виконання посадових обов’язків. Таким чином, покладати обов’язки на іншого працівника за посадою на якій виник простій недоцільно.
У разі, якщо суб’єктом призначення приймається рішення про необхідність покладання посадових обов’язків за посадою щодо якої оголошено простій на іншого працівника виплата за додаткове навантаження здійснюється відповідно до частини третьої статті 52 Закону України «Про державну службу».