В умовах війни, зниження мотивації та зміни професійних пріоритетів надзвичайно важливо налагоджувати прозору комунікацію в органах влади, створювати антикризові сценарії, пропонувати працівникам можливості розвитку та адаптації. Про це заявила Голова НАДС Наталія Алюшина, відкриваючи засідання Ради управління людськими ресурсами, що відбулася 29 квітня.
Очільниця НАДС серед головних викликів відзначила суттєвий дефіцит кадрів, створення інклюзивної інфраструктури, формування репутації публічної служби як роботодавця. Вона наголосила на важливості розвитку програм внутрішнього навчання, наставництва, підтримки ветеранів, внутрішньо переміщених осіб, людей з інвалідністю, залучення молоді на публічну службу.
«Необхідно створювати інклюзивну інфраструктуру, зокрема, адаптовані робочі місця, безбар'єрні офіси, доступ до цифрових ресурсів для осіб з інвалідністю. Інклюзивність має стати невід’ємною частиною кадрової політики. Адаптивність повинна бути як у процесах, так і в мисленні органів публічної влади. Автоматизація процесів, гібридні формати роботи, розвиток крос-функціональних навичок — усе це має стати новим стандартом», - наголосила Наталія Алюшина.
Голова НАДС оголосила номінації Всеукраїнського конкурсу «Кращі практики управління персоналом», серед яких: «Мотивація, що надихає», «HR, що руйнує бар’єри» та «Кар’єрний маршрут: розвиток з перспективою».
У форматі блоку «Оплата праці державних службовців» було окреслено питання системності, прозорості та справедливості запровадження цієї реформи. Наталія Крінська-Шарай, директор Генерального департаменту з питань політики оплати праці та функціонального розвитку держслужби, виклала ключові тези щодо законодавчого регулювання цього напрямку у 2025 році.
Її колеги Галина Кудринська, керівник експертної групи з питань класифікації функцій і посад державної служби, та Микола Сащук, керівник експертної групи з питань політики оплати праці на державній службі, висвітлили актуальні питання, якими опікуються їхній підрозділ.
У рамках блоку Human-centered management обговорили питання формування умов, що сприяють зростанню публічних службовців, формують відчуття підтримки в кризових моментах, зберігають мотивацію та надають внутрішній ресурс для подолання викликів. На думку Юлії Марушкевич, директора Генерального департаменту з питань управління персоналом на державній службі та в органах місцевого самоврядування, тема людяного підходу в управлінні виходить за межі HR-концепції і стає стратегічним чинником стійкості державної служби.
Директор Вищої школи публічного управління Юлія Лихач представила своє бачення організації психоемоційної підтримки та запобігання професійному вигоранню публічних службовців. Зокрема, вона презентувала ідеї та практики, придатні до використання у колективах.
Марина Канавець, директор Центру адаптації державної служби до стандартів ЄС, висвітлила тему організації обстеження системи управління якістю апарату міністерств та інших центральних органів виконавчої влади за моделлю CAF. На її думку, цей унікальний інструмент дозволяє оцінити якість управління, виявити сильні сторони та зони для розвитку, а також підвищити ефективність роботи держорганів.
Олександр Марченко, начальник відділу Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, у виступі зосередився на актуальних питаннях захисту персональних даних в Україні та ролі служб управління персоналом у дотриманні законодавства.
У рамках тематичного блоку «Законодавчі зміни щодо залучення на посади публічної служби» обговорили питання відновлення конкурсів на посади державної служби та служби в ОМС. Надія Дмитренко, керівник експертної групи з питань розвитку спроможності управління персоналом, окреслила алгоритм відновлення конкурсів, оголошення та проведення конкурсів на посади, призначення на які відбулися під час війни, та інші новації, закладені у відповідний законопроєкт.
Катерина Хохлова, державний експерт експертної групи з питань розвитку спроможності управління персоналом, наголосила на питаннях вступу на державну службу та кар’єрного просування, зокрема створенням нових та розширення існуючих можливостей для вступу на посади.
У тематичному блоці «Цифрова трансформація в HR» Голова НАДС Наталія Алюшина поділитись візією щодо ролі ШІ у посиленні спроможності державної служби та оптимізації HR-процесів. На її думку, важливим аспектом є дотримання етичної складової у використанні штучного інтелекту в управлінні персоналом. «У НАДС працює робоча група, яка опікується питаннями організаційної культури на публічній службі. Одне із питань, яке ми вже анонсували, це зміни до Загальних правил етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування», - наголосила Наталія Алюшина.
Євген Тонкопрядов, директор Генерального департаменту з питань цифровізації у сфері державної служби окреслив питання впровадження та розвитку інформаційної системи управління людськими ресурсами HRMIS і акцентував на досягненнях та викликах, що супроводжують цей масштабний проєкт.
Довідково:
Рада управління людськими ресурсами при НАДС – постійний консультативно-дорадчий орган, до складу якого увійшли представники HR-департаментів усіх центральних органів виконавчої влади. Вона є важливим органом координації політики, що стосується управління людськими ресурсами в державних органах та органах місцевого самоврядування. Організаційне та інформаційне забезпечення діяльності Ради здійснює Генеральний департамент НАДС, що забезпечує формування державної політики у сфері управління персоналом на державній службі та в органах місцевого самоврядування.