Реформа системи оплати праці державних службовців – один з пріоритетів реформи публічного управління та вагомий індикатор членства України в ЄС. На цьому наголосила Голова НАДС Наталія Алюшина під час засідання круглого столу "Реформа системи оплати праці державних службовців як складова євроінтеграції".
За словами Наталії Алюшиної, 2023 рік є визначальним для реформи державної служби та підготовки до переговорного процесу, отримання оцінки SIGMA та Єврокомісії. "Нову оцінку SIGMA очікуємо цього року. Вона відіграє ключову роль у підготовці країн-кандидатів на вступ до ЄС та є важливим документом на столі переговорів”, - підкреслила Голова Агентства.
Голова НАДС розповіла про головні аспекти урядового законопроєкту про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад (реєстр. № 8222). Цей документ є наріжним каменем реформаторських процесів щодо побудови прозорої, зрозумілої та справедливої системи оплати праці працівників державних органів.
“Законопроєкт передбачає чітку прозору структуру заробітної плати з обмеженими преміальними виплатами. Нова структура враховує кваліфікацію та досвід, важливість і складність роботи на посаді, ступінь відповідальності, результативність, ефективність та якість виконання посадових обов’язків», - зазначила Наталія Алюшина.
За її словами, документ включено до проєкту Плану заходів з післявоєнного відновлення та розвитку України. Він розроблений у відповідності до вимог п’ятого Принципу державного управління SIGMA/OECD «The remuneration system of public servants is based on job classification; it is fair and transparent», одного з основних для оцінювання спроможності державного управління держав-кандидатів на вступ до ЄС.
Законопроєктом пропонуються такі ключові зміни:
Декілька слів про механізми впровадження. Законопроєкт має відкладене набрання чинності з 2024 року для належної підготовки до реалізації. Усі питання, пов’язані з державними органами, оплата праці яких визначена спеціальними законами, необхідно вирішити протягом 2023-2024 років. Водночас, у 2023-му НАДС разом із територіальними органами має погодити класифікацію посад в усіх державних органах та розробити грейди для нової Схеми посадових окладів.
“Схвалення цього законопроєкту – довгоочікуваний крок, який запровадить конкурентну і прозору систему оплати праці. Важливо, що він є кроком до виконання Україною зобов’язань перед міжнародною спільнотою”, - підкреслила Голова Агентства.
Позицію НАДС поділяють і керівник Програми співробітництва щодо належного урядування та верховенства права Представництва ЄС в Україні Ксав’є Камю та Голова Програми підтримки вдосконалення врядування та менеджменту (SIGMA) Грегор Вірант. Вони наголосили, що законопроєкт №8222 за пріоритетністю для країни може бути віднесений до переліку законопроєктів у сфері євроінтеграції і потребує невідкладного розгляду Парламентом, оскільки суттєво наближає Україну до європейських стандартів належного урядування.
Позицію щодо реформи системи оплати праці державних службовців представили Перший заступник Голови ВРУ Олександр Корнієнко, Голова Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена Шуляк, Голова Комітету ВРУ з питань бюджету Роксолана Підласа, Міністр КМУ Олег Немчінов, представники інших комітетів, депутатських фракцій і груп, державних органів, профспілок та громадськості. Лунали різні думки та пропозиції щодо ключових питань впровадження системи оплати праці державних службовців та власне механізмів її реформування. Втім, учасники круглого столу були єдині щодо необхідності та важливості проведення таких змін.
Захід організовано Комітетом ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Комітетом ВРУ з питань бюджету, НАДС за підтримки EU4PAR. Зустріч стала платформою для широкого обговорення нової моделі оплати праці державних службовців за участі народних депутатів України, урядовців, вітчизняних та міжнародних експертів представників громадськості та профспілки працівників державних установ.