Днями відбувся черговий модуль HR-майстерні. Голова НАДС Наталія Алюшина поспілкувалася з її слухачами на тему «Етичних дилем в HR».
За її словами дилеми не завжди повністю очевидні. Іноді потенційно складні ситуації неправильно оцінюються і відкидаються як такі, що не є дилемами. Тобто є питаннями, які можна легко вирішити. Перелік причин, через які публічні службовці можуть недооцінювати певні питання, досить довгий. Але результат завжди один: нездатність виявити дилему (і зрозуміти наслідки неправильних рішень) становить серйозний ризик.
«Деякі робочі дилеми перевіряють глибину нашої бази знань, міцність наших професійних навичок і правильність нашого ставлення до роботи. Наприклад, керівник може розмірковувати над тим, чи купувати послугу у сторонньої компанії, чи інвестувати кошти в навчання власних ІТ-спеціалістів, аби вони змогли забезпечити цю послугу власними силами. Обидва підходи є етично обґрунтованими. Але вибір є складним, оскільки в обох випадках є “плюси” і “мінуси”, - зазначила Наталія Алюшина.
За даними опитування HR-менеджерів в Україні, близько 45% фахівців з HR зіштовхуються з етичними дилемами, пов’язаними з відбором кандидатів. У світовому масштабі цей показник коливається від 35% до 55%.
В той же час, згідно аудиту системи управління персоналом в Україні, проведеного у 2021 році, 40% державних службовців стикалися з етичними дилемами під час виконання своїх обов’язків. Основні проблеми включають корупцію, непрозорі процедури відбору та дискримінацію. Зокрема, згідно з дослідженнями, 30% кандидатів на державні посади заявляють про дискримінацію під час відбору.
Окремо обговорили етику використання штучного інтелекту у сфері HR. Слухачі дискутували щодо того, які етичні сумніви можуть бути пов’язані з використанням штучного інтелекту у HR-процесах та як їх ефективно усунути.
А ще розглянули концепції чотирьох типів етичних дилем, а саме концепції, розроблені американським вченим та етиком Рашвортом Кіддером. Закріпили опрацьований матеріал, розібравши декілька етичних дилем.
Підсумовуючи Наталія Алюшина зауважила, що аби вирішувати дилеми у правильний спосіб, службам управління персоналом необхідно працювати над розвитком сприятливої організаційної культури. Вона приносить загальноприйнятий набір цінностей, які відіграють вирішальну роль у тому, як публічні службовці вирішують дилеми.