Планом НАДС передбачено проведення 135 заходів контролю за дотриманням у державних органах умов реалізації громадянами права на державну службу, спрямованих на реалізацію громадянами такого права, а також попередження виникнення порушень Закону України «Про державну службу» (далі - Закон). Так, з початку року згадані заходи контролю проведено у 28 державних органах. У 5 органах такі заходи наразі тривають.
За результатами проведеної роботи встановлено 190 невідповідностей та порушень Закону. Нижче наводимо порушення в роботі служб управління персоналом державних органів та керівників державної служби, допущення виявлення яких відбувається найчастіше. Просимо звернути увагу на цю підбірку для уникнення подібних та інших порушень в подальшому.
І. З питань організаційно-правових засад реалізації державної політики у сфері державної служби
- порушення вимог статті 18 Закону щодо необхідності затвердження положення про службу управління персоналом державного органу або невідповідність такого положення Типовому положенню про службу управління персоналом, затвердженому наказом НАДС від 03.03.2016 № 47, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.03.2016 за № 438/28568;
- порушення вимог до чисельності служби управління персоналом;
- недотримання Порядку розроблення посадових інструкцій державних службовців категорії «Б» та «В», затвердженого наказом НАДС від 11.09.2019 № 172-19, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.09.2019 за № 1077/34048 в частині процедури їх розроблення та погодження;
- затвердження керівником державної служби правил внутрішнього службового розпорядку всупереч вимогам частини другої статті 47 Закону та невідповідність цих правил Типовим правилам внутрішнього службового розпорядку, затвердженим наказом НАДС 03.03.2016 № 50, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.03.2020 за № 277/34560;
- порушення вимог статті 24 Закону щодо скорочення вакантних посад, на які протягом року не оголошено конкурс.
ІІ. З питань вступу на державну службу
- затвердження державним органом власного порядку проведення конкурсу всупереч вимогам статті 22 Закону;
- порушення встановленого статтею 23 Закону строку подання інформації для участі в конкурсі;
- порушення Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженого постановою КМУ від 05.03.2016 року № 246, зокрема, щодо дотримання кворуму під час засідання конкурсної комісії, а також покладання обов’язків адміністратора конкурсу на одного з членів цієї комісії.
ІІІ. З питань проходження державної служби
- недотримання вимог статті 44 Закону та Порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, затвердженого постановою КМУ від 23.08.2017 року № 640, в частині порушення процедури, строків та послідовності дій з оцінювання, визначення завдань і ключових показників результативності, ефективності та якості, невідповідності виставлених балів визначеним єдиним критеріям та відсутність обґрунтування таких балів, а також відсутність деталізації компетентностей;
- порушення вимог Положення про систему професійного навчання, затвердженого постановою КМУ від 06.02.2019 року № 106, зокрема, щодо обов’язкового підвищення кваліфікації та отримання ЄКТС, та вимог щодо самоосвіти державного службовця, а також щодо передбачення в кошторисі державного органу коштів для професійного навчання держслужбовців;
- порушення вимог статті 39 Закону та вимог Порядку присвоєння рангів державним службовцям, затвердженого постановою КМУ від 20.06.2016 № 306;
- порушення вимог статті 31 Закону при встановленні виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою, а також щодо граничного строку такого покладання обов’язків та одночасного прийняття рішення про оголошення конкурсу на цю посаду;
- преміювання державних службовців з порушенням положення про преміювання у державному органі всупереч вимогам статті 52 Закону, а також невідповідність такого положення Типовому положенню про преміювання державних службовців органів державної влади, інших державних органів, їхніх апаратів (секретаріатів), затвердженому наказом Мінсоцполітики від 13.06.2016 № 646, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.06.2016 за № 903/29033, зокрема, в частині безпідставного позбавлення премії державних службовців, на яких накладено адміністративне чи дисциплінарне стягнення;
- порушення положень статей 64-79 Закону та вимог Порядку здійснення дисциплінарного провадження, затвердженого постановою КМУ від 4.12.2019 року № 1039, зокрема, під час формування та розгляду дисциплінарними комісіями дисциплінарних справ, при ініціюванні суб’єктами призначення дисциплінарних проваджень, а також під час прийняття відповідних рішень;
- затвердження у державному органі власного положення про дисциплінарну комісію державного органу всупереч вимогам статті 71 Закону.
ІV. З питань припинення державної служби
- видання наказів про звільнення/переведення державних службовців з підстав, встановлених законодавством у сфері державної служби, без урахування норм статті 5 Закону, згідно з якими відносини, що виникають у зв’язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються Законом. А дія норм законодавства про працю поширюється на держслужбовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом;
- недотримання процедури передачі справ та майна при звільненні з посади.
У зв’язку із виявленими порушеннями, керівникам державних органів внесено пропозиції щодо:
- усунення невідповідностей та порушень Закону, припинення дій або бездіяльності, що містять ознаки порушень, притягнення до відповідальності осіб, причетних до їх вчинення;
- забезпечення контролю за дотриманням виконавської та службової дисципліни, у тому числі, шляхом поєднання методів переконання, виховання і заохочення із заходами дисциплінарної відповідальності;
- покращення стану роботи з реалізації державної політики у сфері державної служби, організації додаткового вивчення та забезпечення неухильного дотримання вимог законодавства про державну службу.