Щоб ветерани та ветеранки могли максимально реалізувати свій професійний потенціал, служби управління персоналом мають діяти системно — ще з моменту вступу на публічну службу і протягом усього періоду адаптації.
Як службам управління персоналом підтримати успішну інтеграцію ветеранів та ветеранок у колектив?
1. Формуйте сприятливу організаційну культуру в органі публічної влади
- Розгляньте можливість організації зустрічі колективу з представниками ветеранських організацій та волонтерських об’єднань, щоб колеги розуміли, як ефективно комунікувати та взаємодіяти з ветеранами, зокрема які теми та питання варто уникати.
- Проводьте внутрішні опитування колективу з метою виявлення можливих стереотипів, упереджень чи комунікаційних бар’єрів.
- Популяризуйте позитивний досвід, зокрема публікуйте історії успішної інтеграції ветеранів у вашому органі на внутрішньому порталі чи в розсилках.
- Організуйте тренінги з ефективної комунікації та командної роботи.

2. Допомагайте створювати безбар’єрний робочий простір
- За можливості підтримайте запит ветерана/ветеранки на гнучкий графік роботи або роботу за межами адміністративної будівлі (дистанційну роботу)
- Узгодьте із колегами оптимальний та чіткий розподіл завдань, що допоможе швидко повернутися до ритму роботи та уникати зайвого навантаження.
- За потреби організуйте робоче місце ближче до ліфта чи виходу, у разі необхідності зменшити фізичне навантаження.
- Продумайте облаштування місць для харчування, короткого відпочинку та відновлення психологічної рівноваги.

3. Організуйте підтримку ментального здоров’я
- Налагодьте співпрацю з психологами та ветеранськими центрами, волонтерськими організаціями, щодо надання консультаційної допомоги та проведенні спільних заходів.
- Підготуйте та надайте доступ для ветеранів та ветеранок до інформації про фахівців, які надають психологічну допомогу (установи, гарячі лінії, ветеранські центри).
- Пояснюйте, що HR-фахівець не замінює психолога, але може вислухати без осуду, підтримати та підказати куди звернутися за допомогою.
- Розробіть і поширюйте короткі інструкції для колективу: що робити, якщо ви бачите, що колега переживає психологічну кризу.

4. Забезпечте адаптацію на робочому місці
- Визначте наставника, який допоможе ветерану/ветеранці швидше адаптуватися в колективі та проводьте індивідуальні бесіди для виявлення потреб та очікувань від роботи.
- Надавайте необхідну інформаційну, методично-консультативну та організаційно-технічну допомогу.
- Регулярно перевіряйте рівень задоволеності ветерана умовами праці.
- Розробіть довідник для ветерана, в якому висвітліть необхідну для роботи інформацію: основні права і обов’язки, етичні засади поведінки, соціальне забезпечення та відпустки, контакти працівників органу, перелік найпоширеніших питань тощо.

5. Підтримуйте практику надання зворотного зв’язку
- Формуйте атмосферу відкритості, де працівник може висловити свою думку без страху негативних наслідків.
- За потреби організовуйте внутрішні навчання з розвитку навичок конструктивного спілкування.
- Використовуйте зрозумілі та доброзичливі формулювання під час надання зворотного зв’язку та заохочуйте співробітників ділитися ідеями щодо покращення робочих процесів та умов праці.
- Створіть безпечний канал для анонімних звернень і пропозицій.

