Питання організації спостереження за процесами, що відбуваються в системі професійного навчання обговорили під час засідання Координаційної ради з питань професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад. Зокрема презентовано проєкти індикаторів оцінювання стану системи професійного навчання та індикаторів оцінювання якості підвищення кваліфікації.
«У затвердженому Урядом плані заходів з розвитку системи професійного навчання до 2027 року є завдання, що стосуються проведення на основі розроблених індикаторів періодичних та комплексних досліджень стану системи професійного навчання, а також моніторингів якості підвищення кваліфікації. Тож наша мета – запровадження дієвого, інформативного інструментарію та забезпечення прозорості та відкритості моніторингових процедур», - зазначила Голова НАДС Наталія Алюшина.
За її словами, у сфері професійного навчання відзначається проблема забезпечення якості освітніх послуг, яка притаманна і для всієї системи освіти. Так, у 2022 році з метою аналізу реформи системи професійного навчання НАДС було проведено загальнонаціональне опитування. У підсумку лише 33,5% опитаних представників провайдерів визначили чинну систему моніторингу та оцінки якості освітніх послуг як дієву.
Презентовані індикатори мають стати інструментарієм, який дозволить здійснювати ефективне управління системою професійного навчання на основі постійного спостереження за системою. А результати таких спостережень є основою для прийняття відповідних управлінських рішень, розроблення пропозицій щодо розвитку та удосконалення системи профнавчання, зокрема і забезпечення якості надання освітніх послуг.
Власне самі індикатори членам Координаційної ради представила директор Генерального департаменту професійного розвитку державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування Людмила Рикова.
Перелік індикаторів оцінювання стану системи профнавчання об’єднано в три кластери показників. Мова йде про інституційну основу системи професійного навчання, забезпечення професійного розвитку публічних службовців впродовж їх службової кар’єри та результати професійного навчання.
Щодо індикаторів оцінювання якості підвищення кваліфікації, запропоновано проводити оцінювання таких показників: якості освітніх процесів; змісту і технологій навчання; ресурсного забезпечення; змісту програм підвищення кваліфікації; професійної підготовки викладачів/тренерів; управлінських процесів; механізмів фінансування та інше. Загалом напрацьовано 85 індикаторів, які об’єднані у 4 кластери.
При розробці індикаторів до уваги було взято як розроблені Програмою SIGMA Принципи державного управління, так і моніторинговий індикатор SIGMA «Професійний розвиток і навчання державних службовців». Важливо і те, що в основу переліку індикаторів також покладено вимоги законодавства про освіту та конкретні правові норми щодо забезпечення професійного навчання публічних службовців.
Важливо зауважити, що над індикаторами працювали робочі групи з-поміж представників провайдерів, державних органів та органів місцевого самоврядування, експертів з питань забезпечення якості освіти.