30 серпня Аспен Інститут Київ спільно з Офісом Віцепремʼєр-міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України та НАДС за підтримки проєкту ЄС EU4PAR та Офісу реформ КМУ та National Endowment for Democracy провів онлайн-діалог «Розвиток спроможності державних службовців як передумова успішної Євроінтеграції». Головні меседжі заходу пропонуємо дізнатися з прямої мови спікерів та експертів.
Ольга Стефанішина, Віце-прем'єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України: “Формування чіткого плану з посилення структур кадрового потенціалу та професійної підготовки державних службовців є безумовним пріоритетом, без якого неможливі наступні політичні кроки, пов’язані з членством України в ЄС. Маємо сформувати нову генерацію фахівців, які не лише забезпечать ефективність внутрішньої державної євроінтеграційної роботи, але й зможуть гідно представляти Україну на переговорах, в інституціях ЄС та разом з експертами держав-членів Євросоюзу формувати політики ЄС”.
Олександр Корнієнко, Перший заступник Голови Верховної Ради України: “Що стосується “кадрового голоду”, на жаль, він ще буде присутній найближчим часом. Можливо, в цьому контексті доречні розмови про оптимізацію державного апарату. Але будь-яка оптимізація це тонке балансування між потребами органів, потребами системи державного управління, фінансовими можливостями держави. Крім того, варто враховувати й запит суспільства на послуги”.
Наталія Алюшина, Голова Національного агентства України з питань державної служби: “Попри виклики і труднощі, НАДС рухається уперед у ключових напрямках. Ми посилюємо спроможність та професійний розвиток державних службовців, працюємо над класифікацією посад, запроваджуємо нову систему оплати праці, готуємося до відновлення конкурсного добору на посади державної служби із використанням інструментів, які під час воєнного стану забезпечують безпеку учасників. І ці кроки, якраз є основою для забезпечення спроможності державних службовців, а отже і передумовою успішної євроінтеграції нашої країни”.
Тетяни Ковтун, Виконавча директорка Офісу реформ КМУ: “Те, що наша країна в стані війни може вести переговори з ЄС, стало можливо тільки тому, що Україна вистояла як держава та має функціонуючі державні інституції. Серед ключових викликів, що стоять зараз перед державною службою — це реальне практичне впровадження законодавства ЄС з оцінкою впливу на сектори та стейкхолдерів, з розрахунками, необхідними для реформ”.
Марек Табор, Голова відділу освіти для керівників Європейського коледжу в Натоліні: “Вже зареєстровано понад 300 державних службовців, які висловили бажання пройти навчання. Й незабаром буде відкрито новий набір для реєстрації. Передбачається 6 обов’язкових курсів: різні аспекти європейської інтеграції України, внутрішній ринок, транспорт, енергетика та інші. Та близько 10 факультативів, наприклад, захист інтересів, антикорупція. Теми відбирались дуже ретельно, відповідно до навчальних потреб. Також розробили 16 курсів онлайн навчання, теми з яких вже висвітлені на сайті. Наразі вони доступні англійською. Та за місяць буде й українська версія”.
Рафал Гікавий, колишній Генеральний директор Офісу Комітету з питань європейської інтеграції Польщі: “Більшість людей, які працювали в нас – це люди без досвіду роботи в сфері державного управління. На той час не було практичного знання у сфері європейської інтеграції. Цьому всьому доводилось вчитись вже в самих робочих групах. Навчання починалось зі знайомства з інституціями ЄС та його політикою. Для цього використовували кошти, одержані від європейських і двосторонніх програм. Зазвичай, це відбувалося на базі престижних університетів, наприклад, у Національній школі адміністрації (Франція)”.
Тамара Обрадович Мазал, колишня Заступник керівника переговорів, помічник міністра, відповідальна за скринінг та наближення законодавства, Хорватія: «Виклики всіх країн, які проходять шлях вступу до ЄС мають багато спільного, і тому важливо звертатися до досвіду вже дійсних членів. Дуже важливе рішення хорватського Уряду того часу – програма стипендій. Вона дозволяла делегувати державних службовців на навчання за кордон. Після повернення випускників працевлаштовували у міністерствах з періодичною ротацією з одного в інше. Це було критично необхідно для транспозиції».
Есмеральда Балоде-Бурака, викладачка Латвійського університету, Латвія: «Важливо забезпечити таке навчання, після якого випускник може простими словами пояснити складні, на перший погляд, умови та директиви європейського законодавства. А подібне розуміння є ключовим для успішної практики».
Довідково