• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • In English
Рекомендації з питань практичного застосування законодавства про державну службу щодо найбільш поширених ознак порушень у державних органах влади, встановлених за результатами аналізу контрольної діяльності
опубліковано 11 жовтня 2021 року о 11:23

До уваги служб управління персоналом! Управління контролю за реалізацією права на державну службу НАДС пропонує до ознайомлення практичні рекомендації з питань практичного застосування законодавства про державну службу щодо найбільш поширених ознак порушень у державних органах влади, встановлених за результатами аналізу контрольної діяльності.  

Щодо недотримання вимог статтей 19-20 Закону України «Про державну службу» та пункту 11 Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженого постановою КМУ від 05 березня 2016 року № 246 (далі - Порядок), в частині невідповідності умов проведення конкурсу до вимог законодавства та розміщення наказу про оголошення конкурсу та умови його проведення на Єдиному порталі вакансій державної служби

Відповідно до частини третьої статті 22 Закону України «Про державну службу» Порядок проведення конкурсу визначає зокрема:

  • умови проведення конкурсу;
  • вимоги щодо оприлюднення інформації про посади державної служби та оголошення про проведення конкурсу.

Під час підготовки умов проведення конкурсу обов’язково враховувати вимоги встановлені статтями 19 - 20 Закону. Звертаємо увагу, що вимоги до освіти та досвіду роботи до осіб, які претендують на вступ на державну службу, встановлюються в межах вимог визначених Законом.

Пунктом 11 Порядку встановлено, що умови проведення конкурсу затверджуються наказом (розпорядженням) суб’єкта призначення або керівника державної служби.

Наказ (розпорядження) про оголошення конкурсу та умови його проведення не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня підписання відповідного наказу (розпорядження) розміщуються через особистий кабінет на Єдиному порталі вакансій державної служби: службою управління персоналом державного органу, в якому оголошено конкурс, у разі оголошення конкурсу на зайняття посад категорій «Б» і «В» .

У разі виявлення розбіжності між інформацією, зазначеною в наказі (розпорядженні) про оголошення конкурсу та умовах його проведення, та інформацією, розміщеною на Єдиному порталі вакансій державної служби, служба управління персоналом державного органу протягом 24 годин після її розміщення може виправити таку розбіжність.

Звертаємо увагу, що у такому разі оновлена інформація доводиться до відома осіб, які виявили бажання взяти участь у конкурсі.

Під час визначення спеціальних вимог та підготовки умов проведення конкурсу додатково рекомендуємо використовувати інформаційні матеріали, що розміщенні за посиланням: https://career.gov.ua/site/view-article?id=32.

Недотримання вимог частини дев’ятої статті 44 Закону щодо преміювання державних службовців, які отримали відмінні оцінки за результатами оцінювання їх службової діяльності

Щороку в жовтні стартує оцінювання результатів діяльності державних службовців. За результатами здійснення контрольної діяльності в частині реалізації права на державну службу, НАДС виявлено, що за результатами оцінювання державних службовців за 2020 рік встановлювались «відмінні» оцінки. Проте, премія державним службовцям, які отримали «відмінну» оцінку не виплачувалась. Тобто не було дотримано вимог частини дев’ятої статті 44 Закону України «Про державну службу».

Частиною дев’ятою статті 44 Закону України «Про державну службу» встановлюється, що державні службовці, які отримали відмінні оцінки за результатами оцінювання службової діяльності, підлягають преміюванню відповідно до цього Закону.

Типове положення про преміювання державних службовців органів державної влади, інших державних органів, їхніх апаратів (секретаріатів), зокрема, пункт 4 розділу 2 визначає порядок визначення розміру такого преміювання, а саме:

  • преміювання державного службовця за результатами щорічного оцінювання службової діяльності проводиться у разі отримання ним відмінної оцінки за результатами щорічного оцінювання. Розмір премії за результатами щорічного оцінювання службової діяльності встановлюється в однакових відсотках до посадового окладу для державних службовців відповідного державного органу, які отримали відмінну оцінку за результатами щорічного оцінювання в поточному році. Зазначена премія нараховується незалежно від фактично відпрацьованого часу у місяці, в якому вона виплачується.

Тому, звертаємо увагу керівників державної служби та служб управління персоналом державних органів влади на неухильне дотримання вимог законодавства в частині преміювання державних службовців, які отримують відмінні оцінки за результатами оцінювання службової діяльності.

Щодо недотримання положень статті 69 Закону та вимог Порядку здійснення дисциплінарного провадження, затвердженого постановою КМУ від 04 грудня 2019 року № 1039 (далі – Порядок № 1039), під час формування дисциплінарних комісій з розгляду дисциплінарних справ

За результатами здійснення контрольної діяльності спостерігається, що в органах державної влади дисциплінарні проваження здійснюються дисциплінарною комісією з розгляду дисциплінарних справ, яка утворена одноразово та діє на постійній основі.

Пунктом 2 Порядку № 1039 визначено, що процедура здійснення дисциплінарного провадження передбачає:

  • прийняття рішення про порушення дисциплінарного провадження;
  • формування дисциплінарної комісії та її склад;
  • визначення повноважень дисциплінарної комісії;
  • визначення основних засад роботи дисциплінарної комісії;
  • формування дисциплінарної справи;
  • прийняття рішення за результатами розгляду дисциплінарної справи.

Зазначеною нормою визначено послідовність дій під час здійснення дисциплінарного провадження, а відтак, формавання дисциплінарної комісії та її складу відбувається після прийняття рішення про порушення дисциплінарного провадження.

Відповідно до пунктів 10 - 12 Порядку № 1039 дисциплінарна комісія діє у складі не менше трьох членів. 

Склад дисциплінарної комісії затверджується наказом керівника державної служби.

До складу дисциплінарної комісії повинно бути включено щонайменше одну особу, яка мас юридичну освіту не нижче другого (магістерського) рівня та досвід роботи за фахом, а також представника служби управління персоналом, які є працівниками органу, в якому утворюється відповідна дисциплінарна комісія.

До роботи дисциплінарної комісії за ii рішенням можуть залучатися відповідні експерти (фахівці).

Таким чином, дисциплінарна комісія формується після прийняття рішення про порушення дисциплінарного провадження із числа працівників органу, в якому утворюється відповідна дисциплінарна комісія, та утворюється разово, для здійснення конкретного дисциплінарного провадження (Розяснення НАДС від 23 липня 2020 року № 109-р/з ).

Щодо порушення вимог статті 67 Закону та пунктів 33-34 Порядку здійснення дисциплінарного провадження при визначенні виду дисциплінарного проступку дисциплінарною комісією

Всупереч вимогам статті 67 Закону та пункту 34 Порядку № 1039 дисциплінарними комісіями з розгляду дисциплінарних справ в мотивувальній частині подання за результатами розгляду дисциплінарної справи не зазначаються обставини, що пом’якшують чи обтяжують дисциплінарну відповідальність державного службовця, а також: відомості, що характеризують державного службовця; результати оцінювання службової діяльності державного службовця; наявність заохочень, стягнень; ставлення державного службовця до державної служби; ступінь вини державного службовця; характер дисциплінарного проступку, ступінь його тяжкості, настання тяжких наслідків.

Статтею 74 Закону встановлено, що дисциплінарне стягнення має відповідати ступеню тяжкості вчиненого проступку та вини державного службовця. Під час визначення виду стягнення необхідно враховувати характер проступку, обставини, за яких він був вчинений, обставини, що пом’якшують чи обтяжують відповідальність, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та його ставлення до служби.

Дисциплінарне стягнення може бути накладено тільки у разі встановлення факту вчинення дисциплінарного проступку та вини державного службовця. Вчинення державним службовцем діянь у стані крайньої потреби або необхідної оборони виключають можливість застосування дисциплінарного стягнення.

Звертаємо увагу, що для об’єктивного визначення виду дисциплінарного стягнення чи внесення пропозиції про закриття дисциплінарного провадження дисциплінарній комісії з розгляду дисциплінарних справ слід неухильно дотримуватись вимог статті 67 Закону та пунктів 33-34 Порядку № 1039.

Під час здійснення дисциплінарних проваджень стосовно державних службовців категорій «Б» і «В» рекомендуємо враховувати методичні матеріали та відповідні роз’яснення НАДС. Зокрема: від 15 вересня 2017 р. № 31-р/з, від 23 липня 2020 р. № 103-р/з, від 23 липня 2020 року № 109-р/з, від 17 серпня 2020 р. № 113 р/з.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux